-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48739 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

با توجه به آية لَقَدْ خَلَقْنَا الاْ سًِنسَـَنَ فِيَّ أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ;(تين،4) و آيات ديگر كه دليل بر احسن بودن خلقت الهي دارد; آيا وجود افراد فلج، كم ذهن و ناقص در عالم، نشانة نقص در خلقت نيست؟

خداوند سبحان در اين آية شريفه ميفرمايد: ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريديم. (تين، 4) تقويم، يعني چيزي را با نظام معتدل و كيفيت شايسته و مناسب خودش درآوردن است.(مجمع البيان، طبرسي، ج 10، ص 775، دارالمعرفة.)

اين آيه ميگويد: خداوند انسان را از هر نظر موزون و شايسته آفريده است; از نظر جسمي هر يك از اعضاي بدن، چشم، گوش، مغز، دست، پا، قلب و... در جاي مناسب خودش قرار داده شده، و كار مناسب خودش را انجام ميدهد; از نظر روحي و عقلي نيز هر گونه استعدادي را در وجود او قرار داده است، به گونهاي كه با كمك و استفادة مناسب از اين جسم و روح ميتواند به بالاترين درجات نايل شود، خداوند در اين جرم كوچك انسان، عالم بزرگي را جاي داده، و آنقدر شايستگيها به او بخشيده كه لايق خلعت وَ لَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِيَّ ءَادَمَ...;(اسرأ، 70) شده است.(برگرفته از تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و همكاران، ج 27، ص 144، دارالكتب الاسلاميه.)

بنابراين معناي اين آيه هيچ منافاتي با وجود افراد فلج، كم ذهن و... در جامعه ندارد، زيرا اولاً، اين آيه اشاره به نوع انسان است كه خداوند آن را در بهترين شكل آفريده، به گونهاي كه بعد از خلقتش ميفرمايد:...فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَـَـلِقِينَ ;(مؤمنون،14) بزرگ است خدايي كه بهترين آفرينندگان است! ثانياً: وجود اين گونه افراد در جامعه معلول علتهاي ديگر است; چرا كه خداوند متعال، نظام آفرينش را براساس علم و حكمتش، نظام علّي و معلولي و سببي و مسببي قرار داده است; به اين معنا كه براي هر حادثه و پديدهاي در عالم، علتي وجود دارد، و هر علتي نيز معلولي مختص به خود دارد; مانند آتش كه سبب گرما، و نور كه سبب روشنايي هستند، و هيچ معلولي از علت خود و هيچ علتي هم از معلول خود جدا نيست. نميشود آتش باشد; ولي نسوزاند، پدر و مادر، آنچه بايد رعايت كنند را رعايت نكنند; در عين حال اين بيتوجهي در سلامت فرزند اثر نكند و اين مسأله با تجربه علمي ثابت شده و در روايات هم آمده است كه مثلاً آميزش در حال مستي يا حال حيض و يا در حال مسموميت غذايي يا دلهره، آثار سويي روي نوزاد ميگذارد و همانگونه كه آتش سوزنده است، چه انسان بداند و چه نداند هر غذا و روحيهاي هم اثر ذاتي و طبيعي خود را دارد; چه والدين و افراد ديگر از آن آگاه باشند و چه آگاه نباشند; مگر اينكه چيز ديگري مانع اثر گذاري آن شود يا اثر آن را خنثي كند; بنابراين هر يك از كَري، كوري، فلجي و... علت خاصي دارد كه تغذيههاي ناصحيح، نسلهاي گذشته، افراد جامعه و ارادة پدران و مادران در آن مؤثر بوده و باعث شده اين گونه افراد در جامعه پيدا شوند. و اين منافاتي با لَقَدْ خَلَقْنَا الاْ سًِنسَـَنَ فِيَّ أَحْسَنِ تَقْوِيمندارد.

در اين موارد، نوزادان بيگناهند و خداوند نيز منزه است. علت آن والدين و كساني هستند كه آگاهانه يا ناآگاهانه باعث شدهاند كه اين افراد، ناقصالخلقه به دنيا آيند و اين، اثر ذاتي و بازتاب عمل آنهاست; اما از آنجا كه خداوند رحمان و رحيم است، براي افرادي هم كه به عللي در دنيا گرفتار اين نوع بيماريها و حوادث ديگر ميشوند، وظيفه و اجر و پاداشي خاص قرار داده است كه اگر وظايف خود را انجام دهند و گناه نكنند، سختيهاي آنان به نحو احسن جبران خواهد شد; به گونهاي كه صد در صد راضي خواهند شد; إنّما يوفّي الصّـَبِرونَ أَجرَهُم بغَير حِساب;(زمر، 10) بيترديد، صابران، اجر و پاداش خود را بيحساب دريافت ميدارند.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.